- واقع گرایی
- رئالیسم (Realism) یا واقع گرایی در سینما یعنی دیدگاه و نگاهی سر راست و صادقانه به جهان واقعی، از طریق، بازی بازیگران و نشان دادن محیط زندگی آنان با حداقل دستکاری از سوی فیلم ساز یا تمهیدات فنی. از این نظر رئالیسم در سینما با مکتب تقلید از واقعیت در ادبیات و نقاشی مشابهت دارد، به این معنی که هنر باید بیان کننده واقعیت باشد و درک انسان را از جهان اطرافش افزایش دهد. اما هر چه فیلم ساز تلاش کند باز هم رئالیسم در سینما نسبی است و ثبت جهان واقعی بدون هیچ کم و کاستی به طور مطلق امکان پذیر نیست.
رئالیسم به جرات می تواند به عنوان یک جریان هنری و ادبی دیده شود که تمرکز خود را بر تصویرگری و بازنمایی واقعیت های زندگی روزمره دارد، به طوری که تلاش می کند واقعیت ها را به نمایش بگذارد بدون افزودن و یا کم کردنی. این اصطلاح ابتدا در هنرهای تصویری مانند نقاشی و مجسمه سازی بکار برده شد، اما در ادبیات نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا به آثاری که واقعیت های جامعه و زندگی روزمره را به دقت و بدون تجملی نمایش می دهند، اشاره کند.
ویژگی های اصلی رئالیسم:
1. واقع گرایی : اصلی ترین ویژگی رئالیسم این است که به دقت واقعیت های محیط اجتماعی، فرهنگی، و طبیعی را بازنمایی می کند بدون تجمل یا تغییر.
2. نمایش جزئیات زندگی روزمره : رئالیسم تلاش می کند جزئیات کوچک و مهم زندگی روزمره را به شکل واقعی به تصویر بکشد، از جمله حیات اجتماعی، شغل ها، مسائل اقتصادی و اجتماعی و ...
3. افزودنی و کم کردنی کمتر : این جریان هنری بر خلاف رمانتیسم و نمایشگری، به کاهش و افزودنی ها در تصویر بسنده دارد و جزییات را بدون تغییر ارائه می دهد.
4. تمرکز بر شخصیت ها و رویدادها : این نوع جریان هنری معمولاً بر روی شخصیت ها، احساسات و عواطف آن ها تمرکز دارد.
5. نقد اجتماعی : بسیاری از آثار رئالیستی تلاش می کنند بر نقدهای اجتماعی بپردازند و مسائلی از جمله فقر، بی عدالتی، ظلم و فساد را مطرح کنند.
کاربردهای رئالیسم:
- در هنر تصویری : نقاشی ها و مجسمه هایی که واقع گرایانه شکل می گیرند.
- در ادبیات : رمان ها و داستان هایی که به واقعیت های جامعه و زندگی روزمره پرداخته و از نگاهی کوبنده و تند به مسائل اجتماعی نگریسته اند.
- در تئاتر : نمایشنامه هایی که تمرکز بر روی شخصیت ها و نگاه واقع گرایانه به مسائل اجتماعی دارند.
مثال های معروف از رئالیسم:
- نقاشی های `جان سینگر سارجانت` که تصاویر واقعی زندگی روزمره را به تصویر می کشد.
- رمان `مادام بوواری` اثر گوستاو فلوبر که به شکل دقیقی زندگی یک زن طبقه متوسط فرانسوی را نشان می دهد.
- فیلم `بایکوت` که به واقعیت های اجتماعی و اقتصادی در مورد برده داری و نژادپرستی در ایالات متحده پرداخته است.
رئالیسم به عنوان یکی از جریان های مهم و تأثیرگذار در هنر و ادبیات، همچنان توانسته است تا به تحلیل و بازنمایی واقعیت های مختلف در جوامع مختلف جهان بپردازد و تأثیر گذار باشد.
معنی واقع گرایی - جستجوی لغت در جدول جو
- واقع گرایی ((~. گَ))
- گرایش و توجه به واقعیت ها و پرهیز از خیال بافی، وفاداری به طبیعت یا زندگی واقعی و بیان دقیق آن بدون خیال پردازی. نک رئالیسم
- واقع گرایی
- Realism
- واقع گرایی
- realismo
- واقع گرایی
- realismo
- واقع گرایی
- realizm
- واقع گرایی
- реализм
- واقع گرایی
- реалізм
- واقع گرایی
- realisme
- واقع گرایی
- Realismus
- واقع گرایی
- réalisme
- واقع گرایی
- realismo
- واقع گرایی
- यथार्थवाद
- واقع گرایی
- বাস্তববাদ
- واقع گرایی
- uhalisia
- واقع گرایی
- ריאליזם
- واقع گرایی
- realisme
- واقع گرایی
- ลัทธิเสรีนิยม
- واقع گرایی
- واقعيّةٌ
- واقع گرایی
- حقیقت پسندی
پیشنهاد واژه بر اساس جستجوی شما
سوررئالیسم (Surrealism) یا فرا واقع گرایی یک جنبش هنری است که در دهه های اولیهٔ قرن بیستم در اروپا به وجود آمد و تأثیر گسترده ای در هنرهای تصویری، ادبیات، فیلم سازی و فلسفه داشت. این جنبش به تأکید بر آزادی خلاقیت بیشتر، استفاده از تصاویر ناخودآگاه، خواب و واقعیت های روانی پرداخته و تلاش دارد تا مرزهای بین واقعیت و خیال را شکسته و به نوآوری و غنا در هنر دست یابد.
ویژگی های کلیدی سوررئالیسم عبارتند از:
1. تصاویر ناخودآگاه : استفاده از تصاویری که از ناخودآگاه ذهنیات نشأت می گیرند و معمولاً خیال پردازانه و اغراق آمیز هستند.
2. نادیده گرفتن منطق و منطقی بودن : تصاویر و آثار سوررئالیسم به طور واضح از منطق معمولی و استانداردهای تجربی اجتناب می کنند و به جای آن، به ابعاد دیگری از واقعیت و احساسات انسانی می پردازند.
3. خودآگاهی و پیامدهای روانی : تمرکز بر روی خودآگاهی، روان شناسی عمیق و انعکاسی از پیچیدگی های داخلی انسان ها و نگرانی های روانی.
4. تکرار و تغییر از الگوهای معمول : شکستن از الگوهای معمول و تکراری و ارایهٔ چیزی بسیار عجیب و غیرمنتظره.
5. آزادی خلاقیت : تأکید بر آزادی خلاقیت و عبور از محدودیت های فرهنگی و اجتماعی.
سوررئالیسم به ویژه توسط هنرمندانی مانند آندره برتون، سلوادور دالی، رنه ماگریت، ماکس ارنست و غیره، در آثارشان تجسم شد و به عنوان یکی از جنبش های اصلی هنری قرن بیستم شناخته می شود.
جنبشی در هنر که در اواسط دهه 1920 در عرصه های نقاشی، ادبیات و سینما پدید آمد. سوررئالیسم، مخالف قراردادهای رایج بود و تمایلات پوچ گرایانه داشت و در ضمن در پی آن بود که با ارائه آموزش های فروید و با تکیه بر اندیشه های مارکس، نقدی سیاسی و اعتراض آمیز نسبت به نهادهای تثبیت شده ای چون حکومت عرضه کند. نظریه پرداز مطرح این جنبش آندره برتون (Andre Burton) بود و از نظر او رویا، توهم و فعالیت ناخودآگاه ذهن، جلوه گاه هنر واقعی و حتی فرا واقعی بود.سینمای سوررئالیستی مرز بین واقعیت درونی و واقعیت بیرونی را مخدوش کرد و به استدلال علت و معملولی پایان داد و در عین حال بر شانس و اتفاقات تصادفی تاکید کرد. این سینما در پی آن بود که حالت های غیر عقلایی، عصبی و حتی ترسناک ذهن را به تصویر بکشد. فیلم ساز مطرح این جنبش، لوئیس بونوئل (Luis Buñuel) و فیلم مهم او سگ آندلسی (1928- An Andalusian Dog) است.
ویژگی های کلیدی سوررئالیسم عبارتند از:
1. تصاویر ناخودآگاه : استفاده از تصاویری که از ناخودآگاه ذهنیات نشأت می گیرند و معمولاً خیال پردازانه و اغراق آمیز هستند.
2. نادیده گرفتن منطق و منطقی بودن : تصاویر و آثار سوررئالیسم به طور واضح از منطق معمولی و استانداردهای تجربی اجتناب می کنند و به جای آن، به ابعاد دیگری از واقعیت و احساسات انسانی می پردازند.
3. خودآگاهی و پیامدهای روانی : تمرکز بر روی خودآگاهی، روان شناسی عمیق و انعکاسی از پیچیدگی های داخلی انسان ها و نگرانی های روانی.
4. تکرار و تغییر از الگوهای معمول : شکستن از الگوهای معمول و تکراری و ارایهٔ چیزی بسیار عجیب و غیرمنتظره.
5. آزادی خلاقیت : تأکید بر آزادی خلاقیت و عبور از محدودیت های فرهنگی و اجتماعی.
سوررئالیسم به ویژه توسط هنرمندانی مانند آندره برتون، سلوادور دالی، رنه ماگریت، ماکس ارنست و غیره، در آثارشان تجسم شد و به عنوان یکی از جنبش های اصلی هنری قرن بیستم شناخته می شود.
جنبشی در هنر که در اواسط دهه 1920 در عرصه های نقاشی، ادبیات و سینما پدید آمد. سوررئالیسم، مخالف قراردادهای رایج بود و تمایلات پوچ گرایانه داشت و در ضمن در پی آن بود که با ارائه آموزش های فروید و با تکیه بر اندیشه های مارکس، نقدی سیاسی و اعتراض آمیز نسبت به نهادهای تثبیت شده ای چون حکومت عرضه کند. نظریه پرداز مطرح این جنبش آندره برتون (Andre Burton) بود و از نظر او رویا، توهم و فعالیت ناخودآگاه ذهن، جلوه گاه هنر واقعی و حتی فرا واقعی بود.سینمای سوررئالیستی مرز بین واقعیت درونی و واقعیت بیرونی را مخدوش کرد و به استدلال علت و معملولی پایان داد و در عین حال بر شانس و اتفاقات تصادفی تاکید کرد. این سینما در پی آن بود که حالت های غیر عقلایی، عصبی و حتی ترسناک ذهن را به تصویر بکشد. فیلم ساز مطرح این جنبش، لوئیس بونوئل (Luis Buñuel) و فیلم مهم او سگ آندلسی (1928- An Andalusian Dog) است.